HIT GYÜLEKEZETE
2024. 11. 23.
Becsüljük meg mindvégig az áldás forrását
A november 23-ai istentisztelet jegyzete

Ma egy ismert történeten, a 2 Királyok 2:1-22 részén keresztül azt tanulmányozzuk, hogy Istennek egy embere (Illés) hogyan készült fel a Mennybe való elragadtatásra. Ez a történet sok útmutatást tartalmaz az elragadtatás előtt élő hívők számára.

A bibliai beszámoló szerint Illés prófétának négy földrajzi helyet kellett meglátogatnia. Ez a történet rejtett szellemi igazságokat tartalmaz, ugyanis azokon a helyeken, ahova Illés ment, nem történt semmi lényeges. Isten az Ő országának titkait sokszor metaforákba, szimbólumokba rejti el azért, hogy a tanítványok a Szent Szellem által találják meg ezeknek a titkoknak a megfejtését, és ezáltal a hívők összhangba kerüljenek a Mindenhatóval. Isten ugyanis szellem. A lelki (pszichikai) képességekkel való Istenkeresés soha nem éri el a célját, mert az ember ilyen módon nem tud találkozni Istennel. Ugyan a Bibliában sok igazságot meg lehet érteni pszichikai értelemmel is, de számos igazság a lélek elől el van rejtve.

Gilgál, a fordulat helye

Illés utolsó napjának eseményei egyrészt Izraellel, másrészt az Egyházzal kapcsolatban is fontos szellemi igazságokat tartalmaznak. Már az első versszakból megtudjuk, hogy Isten akarata az volt, hogy Illést felragadja a Mennybe. Erről Elizeus és a többi próféta is tudott. Ebben a történetben –több más tanulság mellett– tehát arról kapunk tanítást, hogy hogyan kell felkészülni az elragadtatásra.

Illés és Elizeus ketten indultak útnak, és útjuk első helyszíne, kiindulópontja Gilgál volt, ami fordulatot jelent. Izrael életében Gilgál valóban fordulatot hozott, több szempontból is, amint azt Józsué könyvének 4-5. fejezeteiben olvassuk:

  • Itt ért véget a pusztai vándorlás, és az izraeliták beléptek a honfoglalás korába.
  • Izrael fiai körülmetélkedtek Gilgálnál, azaz helyreállították az Istennel kötött szövetséget.
  • Emellett megünnepelték a Páskát, amire előtte a pusztában nem került sor. 
  • Továbbá itt vette le az Úr Izraelről Egyiptom gyalázatát, szégyenét. A pusztai vándorlás során sok lázadás és baj azért történt, mert az egyiptomi fogságból kijött emberek szívében még ott volt Egyiptom.

Gilgálnak ugyanakkor megvan az újszövetségi jelentéstartalma is: Jézus keresztáldozatának az elfogadását jelenti. Ebben az értelmezésben Gilgál a kereszténnyé válás alaplépéseit jelképezi, melyek a 

  • megtérés,
  • vízkeresztség,
  • és a Szent Szellembe való alámerítkezés.

Az Egyház ugyanolyan úton van, mint amelyen Illés és Elizeus. A hívők is a dicsőség felé tartanak. Elizeus nevének jelentése: Az én Istenem az Üdvőzítő, Illés nevének jelentése: Az Úr az Isten. Ebben a történetben Illés Jézust jelképezi, Elizeus pedig a hívőket, nekik példát adva, hogy hogyan kövessék Jézust úgy, hogy Isten dicsőségéből részesüljenek.

Illés és Elizeus útjának egyik fontos tanítása az, hogy a hívők is olyan kitartóan kell kövessék Jézus Krisztust, mint ahogyan Elizeus követte Illést. Isten nem kényszerít senkit az ő követésére. Minden hívőnek magának kell eldöntenie, hogy végigjárja-e Jézussal az utat, vagy bizonyos helyeken megállnak, és nem mennek tovább.

Az aposztázia időszakában vagyunk. Akik nem járnak az Úrral, azok elveszítik a védelmet az okkult erőkkel, jövendőmondásokkal, varázslásokkal, szexuális bűnökkel szemben. Ilyen közegben némely hívő elbizonytalanodik, hogy jó úton jár-e? Elizeus hűsége jó példa számunkra, hogy mi se hagyjuk el az Urat, a Szent Szellemmel közösséget, illetve a testvéri közösséget.

Bétel, az Isten háza

Bétel azt jelenti, hogy Isten háza. Jákób adta ezt a nevet ennek a helynek egy Istentől kapott éjszakai álom után (1Móz 28,11-22), mivel megértette, hogy Isten van ott azon a helyen.

Bétel az a hely, ahol Isten kijelenti magát az embereknek, ahol az Ő ajándékait, áldásait is át lehet venni. Istennek a terve az, hogy népe sokasodjon; és Ő védelmet és támogatást ad mindazoknak, akik Isten házában vannak.

Szellemi szempontból Bétel egyrészt Jeruzsálemet jelenti; másrészt az Egyháznak is előképe. Mert az Egyház is Isten háza a Szent Szellem jelenléte miatt. (Efézus 2, 19-22). Istennek a célja az, hogy az emberek üdvösségre jussanak, és hogy ezek az újjászületett hívők létrehozzanak egy élő szervezetet, az Egyházat, mely Krisztus Teste. Az Egyház felépítője Jézus Krisztus, Aki egyúttal az a szikla is, melyre épülnie kell az Egyháznak. Ezt az Egyházat még a pokol kapui sem tudják legyőzni.

Fontos, hogy Bételben ne szórakozás legyen, hanem erőteljes szellemi élet, hogy tudjunk hatni a nemzetünkre, és képviselni tudjuk sóként és világosságként az evangéliumot (Máté 5,13-16), illetve megismertessük Isten sokféle bölcsességét az égbeli fejedelmeségekkel (azaz a bukott angyalokkal) (Efézus 3,10).

Izraelben sok időnek kellett eltelnie ahhoz, hogy az Úr nevének házat építsenek. Dávid volt az, akinek volt látása arról, hogy azért nem tudta Izrael a honfoglalást befejezni, mert nem törődtek a frigyládával; és hogy a siker eléréséhez szükséges középpontba állítani Isten dicsőségét. Dávid nemcsak azt értette meg, hogy fontos az Úr házát felépíteni, hanem azt is, hogy a helyszínnek is van jelentősége. A Templom felépítése nagy fellendülést okozott Izrael életében, de később az emberek elveszítették a látásukat a szellemi forrásról. Sajnos a keresztény ébredéseknél is lejátszódik egy hasonló folyamat, hogy egy bizonyos siker után valahogy elveszítik az áldás forrását. Ezért mi becsüljük meg azt, hogy napjainkban zajlik az Egyház építése.

Jerikó

Jerikó az ellenséges világot jelképezi Izrael számára. Ez volt az első akadály Gilgál után, ahol ellenerővel találkoztak. A Jerikót felfedező izraeli kémekhez hasonlóan a hívőknek is bátran be kell menni a bűnös helyekre, hirdetni kell az evangéliumot, hogy meg lehessen menteni a mai Ráhábokat.

Jerikó ugyan összeomlott, Józsué meg is átkozta ezt a várost, de később újra felépült, és az átok városa lett. Keresztényeknél is előfordul, hogy először elhagyják ugyan a világot, majd később fel akarják azt építeni az Egyházban. De ne hozzuk be a világot az Egyházba, Isten népe közé. Isten a népét győzelemre hívta el a világ fölött, amihez fontos befogadni azokat az igéket, melyek megmutatják, hogy miként tudunk győzni:

  1. Egyrészt, aki Istentől született, az legyőzi a világot. (1 János 5,4). 
  2. Másrészt a győzelem a bennünk lakozó Szent Szellem által lehetséges, ezért írja János, hogy “nagyobb az, aki bennünk van, mint aki a világban van.” (1 János 4,4). János apostol az Antikrisztus szellemével szemben adta ezt a kijelentést. Az Antikrisztus csak ott tud győzni, ahol nincs hit, ahol az emberek nem Istentől születtek, és nincsenek tele a Szent Szellem erejével és hatalmával. De a Szent Szellem nagyobb az Antikrisztus szelleménél.
  3. Továbbá az ellenség Jézus vére által és Jézus melletti tanúskodás által győzhető le, és azáltal, ha a lelkünket nem szeretjük, hanem az Úr szeretete van a szívünkben (Jelenések 12, 11).
  4. Végül a győzelemhez szükséges az ellenség erőinek a lerombolása. Le kell rombolni a magaslatokat, okoskodásokat, erődítményeket; melyek Isten megismerésének az útjában állnak (2 Kor 10,5). Ezek az erődítmények az utóbbi időben megerősödtek, mert a közösségi oldalak sok utánpótlást biztosítanak az eretnek és hamis világnézetek számára.

A Jordánnál

A próféták fiai távolról nézték csak az Isten munkáját, de nem csatlakoztak Illéshez és Elizeushoz. Róluk azonban azt mondja az Írás, hogy mentek ketten együtt. A próféták fiai várták ugyan a szenzációt, de nagyon földi volt a gondolkozásuk. Ha hittek volna, nem keresték volna Illés testét az elragadtatás után. Ilyenek a materialista keresztények: akik tudják, mondják Isten Igéjét, de a valóságban földi emberként élnek.

A Jordánon való átkelés a halál árnyékának völgyén való átmenetelt jelenti, ahol Isten hatalma, ereje nyilvánvalóvá válik (V.ö.: 23. Zsoltár) A Jordánon való átkelés után Illés és Elizeus mentek ketten és beszélgettek. Akármilyen nagy csodát élt át Elizeus, az volt a fontos, hogy megmaradjon az Illéssel való személyes kapcsolata. Ehhez hasonlóan bármilyen nagy dolgot érünk is el az Úrral, Vele kell menni tovább és beszélgetni.

Illés elragadtatása után Elizeus felvette a leesett palástot, az egyetlen dolgot, amit Illés maga után hagyott. Jézus is itt hagyta „palástját” a születendő Egyháznak, mely maga a Szent Szellem. Ahogy Elizeus felvette a palástot, úgy mi is töltekezzünk be Szent Szellemmel, enélkül ne is menjünk be Jerikóba.

Jerikó klímája kiváló, de arra panaszkodtak az emberek Elizeusnak, hogy a vize ártalmas. Elizeus erre kért egy új csészét sóval, mely által a jerikói forrás vize meggyógyult. Ilyen az Isten munkája. Mi is legyünk olyan új csészék, melyekben van só, ezáltal legyünk áldások a világ számára és tartsuk vissza a romlás-bomlás folyamatát.

Összefoglalás

Összefoglalva a történet tanulságait, mi is elindultunk Jézus Krisztussal az úton. Fontos állomás Gilgál, melynek igazságát egész életünkben őrizzük és hordozzuk. Bétel igazsága az, hogy az igazi Egyháznak soha ne légy az ellensége, hanem építsed azt a helyet, ahol az emberek kijelentés által megismerhetik Jézust; és ki tudják fejezni Isten felé való szeretetüket. Ahol Isten az ajándékait meg tudja osztani gyermekeivel és ahol Isten terve a növekedés és a védelem biztosítása a hívők számára. Jerikó a győzelmet jelenti a világ felett. Megvan a lehetőségünk, hogy a futásunkat győztesen végezzük el egyéni és közösségi szinten egyaránt. A Jordánon való átkelés pedig a halál árnyékának völgyén való átmenetelt jelenti, ahol megismerjük Isten hatalmát és erejét. Hogy majd az elragadtatás után beszélgetni tudjunk a mi Megváltónkkal.